Besøke Cristo Redentor eller kristusstatuen

Vi våknet grytidlig på morgenen og jeg var utrolig støl i kroppen etter all gåingen dagen i forveien. Jeg byttet ut slippersene med joggesko som dempet smertene noe. Vi tok en frokost på hotellet og gikk ut i storbyen Rio. Denne dagen bestemte vi oss for å besøke statuen Cristo Rendentor. Vi tok en metro som var fullstappet av folk selv om det var tidlig på morgenen og hoppet av på stoppestedet Largo do Machado. Et utrolig fint sted med boder og diverse restauranter. Vi stakk innom et stort utetelt som var fullstappet av billige bruktbøker. Jeg må alltid stoppe på sånne steder så vi brukte en god stund for å lete etter noen bokskatter. Ble ingen handel, vi har fortsatt en del uleste bøker på bokhylla hjemme.

Kristusstatuen, eller Cristo Redentor på portugisisk er plassert på fjelltoppen Corcovado. For å komme dit tok vi minibuss som kostet 63real per person. Jeg synes turen opp dit var en opplevelse i seg selv. Var spennede å kjøre gjennom Tijuca nasjonalpark og se jungelen som befinner seg midt i en storby. Utsikten ble naturlig nok bedre og bedre høyere opp vi kom og jeg begynte å merke høydeskrekken komme snikende mens jeg så utover Rio de Janeiro fra bussvinduet.

Fremme på toppen fantes det en del turstier man kunne ta, men de var stengt pga fuktighet i lufta. Det var farlig og bevege seg i sånt fjellterreng hvis det var skyet og fuktig i været. Noe jeg absolutt ikke hadde planer om i utgangspunktet. Dette stedet var altfor høyt for meg. Det lå et lite interessant museum på toppen av fjellet også som hadde mye spennende historie å fortelle om regnskogen som befinner seg rundt Kristusstatuen.

Cristo Redentor var nesten umulig å se pga skyer. Det var også så utrolig sinnsykt høyt der den sto så jeg var livredd når jeg sto der. De andre folka som sto på plattingen foran statuen reagerte lite på det. Turistene sto der blide og fornøyde mens jeg satt på knærne livredd mens skyene blåste forbi hodene deres i høy fart. Dette må da være livsfarlig? Tenkte jeg og stakk ned igjen så fort jeg kunne. Kona rakk jo selvfølgelig å filme meg og jeg gruer meg til å komme hjem allerede. Jeg regner med at den filmen blir spilt til nære og kjære i lang tid fremover. Jeg må gi henne kameraforbud når vi reiser på turer fra nå av.

Tok bussen ned igjen til Largo do Machado, stoppesteded vi dro fra. Nå var det enda flere boder som hadde kommet. Var blitt en del senere på dagen. Selgerne der var ikke så pågående og det blir så mye triveligere å se på ting da. Vi endte opp med å kjøpe med oss noe suvenirer som sikkert blir gjemt bort et sted når vi kommer hjem.

Middagen tok vi på restauranten Brasilerio Machadao. Vi bestilte et måltid for 2 personer. Grillet kylling med tilbehør. Kona tok et glass Chopp, en slags type øl her nede mens jeg holdt meg til vann. Maten smakte godt og betjeningen var veldig hyggelig. Middagen kom på 70 real og jeg kan virkelig anbefale stedet.

Etter måltidet tok vi metroen tilbake til hotellet. Jeg tok kvelden litt etter 20.00. Begynner og dra på åra, men du verden for en fin dag det har vært.

Turtips : Hvis dere skal besøke Kristusstatuen noengang, sørg for at det er klar himmel.